Опис досвіду

БІНАРНИЙ УРОК 

ЯК ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ 

МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ



Кожен вчитель будує свою педагогічну діяльність таким чином, щоб привернути увагу учнів до свого предмету, викликати у них інтерес. Методична майстерність сьогодні визначається відповідністю наступних елементів:
1) варіативність підходів до викладання предмету
2) поєднання різних стратегій викладання
3) індивідуальність підходів
4) вміння орієнтуватися на очікувані результати і розуміти цілі.
Перший етап нашої роботи полягав у тому, що в школі була організована творча група вчителів, які бажають працювати над методикою проведення нетрадиційних уроків. Формування команди вчителів - це один з відповідальних моментів роботи над уроком, так як від взаємної сумісності та злагодженої роботи команди залежить успіх уроку. Загальновідомо, що психологічна сумісність є важливим фактором успіху роботи будь-якої групи людей. Необхідно створити атмосферу взаємної довіри і поваги, в якій працювати буде легко і приємно, що буде одночасно елементом здоров’язбереження.
Першим кроком у роботі творчої групи є планування. Планування починається з аналізу навчальних програм з метою виявлення близьких тем. Однак ми зіткнулися з наступною проблемою: існуючі програми мають слабкі міжпредметні зв'язки. Кожен предмет має свою логіку побудови змісту, відмінну від інших предметів, тому складно реалізовувати всі теми, що викликають інтерес. Критерієм відбору тем є дидактичні цілі уроку. З самого початку необхідно відповісти на питання: для чого проводиться бінарний урок? Які освітні завдання він допоможе вирішити?
На бінарному уроці учні мають можливість отримання глибоких і різнобічних знань, використовуючи інформацію з різних предметів, абсолютно по-новому осмислюючи події, явища. На бінарному уроці є можливість для синтезу знань, формується вміння переносити знання з одного предмета в інший. Завдяки цьому досягається цілісне сприйняття дійсності, відбувається формування особистості творчої, самостійної, відповідальної, толерантної, компетентної.
Ціль бінарного уроку - створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок і умінь, дати можливість побачити результати своєї праці й одержати від них радість і задоволення.
У залежності від змісту програмного матеріалу кожен урок має свої особливості і не може будуватися по встановленому шаблону. Але існують загальні вимоги, які варто дотримувати. До таких відносять:
-       органічна єдність виховання і навчання;
-       досягнення конкретних навчальних цілей;
-       застосування різноманітних методів навчання з дотриманням принципів індивідуального підходу до учнів.
Досвід роботи показав, що більш вдалими були  уроки узагальнення та систематизації знань. Чому ми вважаємо, що саме при проведенні уроків цього типу проявляється творчість вчителя та учнів? По-перше, тому що на цих уроках можна використовувати нові варіанти представлення попереднього матеріалу, створити інші умови і форми роботи, щоб учні змогли проявити активно-творчі здібності, застосувавши отримані раніше знання. По-друге, такі уроки дозволяють вчителю використовувати різні форми його проведення.
Визначивши тему і завдання уроку, ми визначаємо склад і структуру змісту уроку. Бажано, щоб бінарний урок мав проблемний характер. Якщо це вступний урок, то на ньому необхідно позначити проблемні питання, які будуть розглядатися на наступних уроках. На узагальнюючому уроці також можна сформулювати особистісно - значущі проблеми. Процедура конструювання змісту уроку пов'язана з визначенням підстав інтеграції. Для цього необхідно відповісти на питання: на базі яких знань здійснюватиметься інтеграція? Наприклад, при інтеграції предметів гуманітарного та художньо-естетичного циклів може стати як історія, так як логіка вивчення цього предмета розглядає розвиток суспільства різнобічно, так і образотворче мистецтво.
На першому етапі конструювання урок моделюється в загальних рисах. Необхідно розробити композицію уроку, визначити його основні частини.
Наступний етап роботи над змістом уроку - етап самостійної творчості. Кожен вчитель самостійно підбирає матеріал по своєму напрямку, пропонує різні варіанти, методи і форми роботи. Потім група приступає до створення плану - конспекту уроку. З усього різноманіття ідей і варіантів необхідно вибрати оптимальне рішення. Головне завдання цього етапу полягає в тому, щоб створити цілісну картину уроку.
При підготовці до уроку необхідно пам'ятати, що урок обмежений часовими рамками, тому необхідно відпрацювати режисуру уроку: визначити ролі вчителів, продумати переходи від монологу одного вчителя до монологу іншого, при цьому імпровізація не виключається. Практика показує, що під час підготовки до уроку необхідно проводити хронометраж уроку, який допоможе чітко визначити хід уроку і вкластися у встановлені часові рамки. Необхідно уникати зайвої метушні, незручності, скутості, непродуманості в ході уроку, так як це може зіпсувати загальне враження від уроку.
Бінарні уроки дозволяють створити модель навчального діалогу не лише між учнями, а й учителями, демонструючи широкий спектр засобів і способів комунікації.
Урок включає в себе:
Технологію співробітництва, що дозволяє реалізувати демократизм, рівність, партнерство у відносинах педагога і дитини. Учитель і учні спільно виробляють мету, зміст, дають оцінки, перебуваючи в стані співробітництва, співтворчості.
ІКТ - учні за допомогою комп'ютера отримують масу цікавої та необхідної інформації, створюють керовані моделі, працюють з алгоритмами та малюнками
Проектно-дослідну діяльність, яка включає в себе наступні основні елементи: виділення і постановку проблеми (вибір теми дослідження); вироблення гіпотез; пошук і пропозиція можливих варіантів рішення; збір матеріалу; аналіз та узагальнення отриманих даних; підготовку та захист підсумкового продукту.
Способи інтеграції часто присутні на уроці будь-якого вчителя, а от взаємодія на уроці двох вчителів зустрінеш нечасто. При підготовці до бінарного уроку вчителі погодивши теми предметів, обговорюють цілі та завдання майбутнього уроку, обговорюють і формулюють загальні поняття, які діти повинні засвоїти, узгоджують час на їх вивчення, виробляють той єдиний «стрижень», до якого вони повинні підвести учнів.
Нові технології дозволяють економити час, а це означає, що збільшується щільність уроку. З одного боку добре - більше дізналися, встигли зробити. Але не можна забувати, що перенасичення уроку призводить до наростання напруги учнів і вчителя. Будь-який психолог скаже, що найкращий відпочинок - це зміна діяльності. Бінарний урок дозволяє реалізувати цей принцип на уроці, що грає важливу роль в здоров'язберігаючих технологіях.

Ефективним способом досягнення високих результатів у викладанні є активне залучення учнів у процес освіти. Активність методик полягає не в зовнішніх ефектах, а у внутрішніх процесах, в ступені зацікавленості учнів. Бінарний урок не дозволяє їм виступати в ролі пасивних глядачів, а вчителі виступають у ролі співробітників. Співтворчість, зближуючи у пізнавальній діяльності вчителя і учня, стає тим грунтом, на якому зростає насіння взаємної довіри і поваги.