Візитка досвіду
Школа — це майстерня, де формується думка підростаючого покоління, треба міцно тримати її в руках, якщо не хочеш випустити з рук майбутнє.
А. Барбюс
БІНАРНИЙ УРОК
ЯК ФОРМА РЕАЛІЗАЦІЇ
МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ
Актуальність і перспективність досвіду
В даний час в педагогічний лексикон міцно ввійшло поняття педагогічної технології. Будь-яка сучасна педагогічна технологія це синтез досягнень педагогічної науки і практики, поєднання традиційних елементів минулого досвіду і сучасного педагогічного досвіду.
В рамках інтегрованої освітньої технології найбільш цікаві бінарні уроки, засновані на міжпредметних зв'язках, так як припускає використання сплаву з різних педагогічних технологій.
Інтеграція сприяє формуванню цілісного погляду на світ, розумінню сутнісних взаємозв'язків, явищ і процесів.
Ми все сильніше усвідомлюємо причетність до всього, що відбувається на землі. Важливо дати учням єдине уявлення про природу, суспільство і своє місце в ньому, з'єднувати в сприйнятті учнів основні знання з кожного предмету в широку, цілісну картину світу.
На бінарному уроці учні мають можливість отримання глибоких і різнобічних знань, використовуючи інформацію з різних предметів, абсолютно по-новому осмислюючи події, явища. На бінарному уроці є можливість для синтезу знань, формується вміння переносити знання з одного предмета в інший. Завдяки цьому досягається цілісне сприйняття дійсності, відбувається формування особистості творчої, самостійної, відповідальної, толерантної, компетентної.
Теоретична база досвіду
Поняття інтеграція не нове у вітчизняній школі. Ще К.Д.Ушинський говорив про інтеграцією письма і читання і на цій основі створив аналітико-системний метод навчання грамоті. Тому інтеграцію можна обирати за вимірник у бінарних уроках. Реалізація таких уроків може бути успішною за наявності відповідної навчально-матеріальної бази. О.І.Бугайов та М.Т.Мартинюк зробили спробу створити інтегрований курс фізики для 7-8 класів. У методичній літературі теж накопичено певний досвід визначення структури і змісту уроків інтегрованого типу. Зокрема, Н.Островерхова (м.Полтава), О.Гринюк (Помічнянська ЗОШ, Кіровоградська обл.) за допомогою інтегрованих уроків створюють можливості вийти за межі самодостатньої функціональної ролі його окремих складових.
Інформаційно-педагогічна модель досвіду
Ціль бінарного уроку - створити умови мотивованого практичного застосування знань, навичок і умінь, дати можливість побачити результати своєї праці й одержати від них радість і задоволення.
У залежності від змісту програмного матеріалу кожен урок має свої особливості і не може будуватися по встановленому шаблону. Але існують загальні вимоги, які варто дотримувати. До таких відносять:
органічна єдність виховання і навчання;
досягнення конкретних навчальних цілей;
застосування різноманітних методів навчання з дотриманням принципів індивідуального підходу до учнів.
В проведенні бінарного уроку приймають участь кілька вчителів.
Важливим етапом підготовки бінарного уроку є спільне, ретельне планування.
Урок поділяється на доповнюючі одна одну частини, при цьому необхідно уникати дублювання. Висувається проблема дослідження, група поділяється на підгрупи, що займаються пошуком інформації, фактів і аргументів, необхідних для проведення дослідження, оформленням результатів. Майже завжди на цьому етапі учні випробують необхідність у додатковій літературі (інформації) по темі. Задача вчителя на даному етапі - допомогти учням вибрати найбільш раціональні прийоми і способи виконання завдання.
Звичайно бінарні уроки проводяться на етапі творчого застосування матеріалу, і на таких уроках зважуються цікаві, практично значимі і доступні учням проблеми на основі міжособистісної взаємодії. Результати роботи мають практичну цінність.
Бінарні уроки вимагають великої підготовки, як вчителів, так і учнів, тому їх неможливо проводити часто. Але такий урок, проведений не заради зовнішнього ефекту, а для систематизації знань, формування переконань у зв’язности предметів і цілісності світу, є важливим етапом у формуванні світогляду учня, розвитку його мислення.